Blog

Mamák és babák mozgás!

Amikor babánk születik, szinte minden megváltozik az életünkben. 

Az egyik fő változás a mozgásról, sportolásról alkotott gondolkodásunkban következhet be. Sokan hiányolják a korábbi életük aktivitását, míg mások éppen ekkor döbbennek rá, hogy milyen fontos a mindennapos testmozgásmozgás.

Ha fogyni szeretnél, elsősorban a helyes étrendre és a mennyiségekre kell ügyelned. Ha meg is akarod őrizni a szép alakodat, sőt, még formásabb szeretnél lenni, akkor sportolj napi rendszerességgel!

Kisbabával, kisgyerekekkel a családban igaz, egész nap talpon vagyunk, tele feladatokkal, a hatás mégis sokszor elmarad: a főzés, a takarítás, a rámolás és a cipekedés valahogy nem fejleszti eléggé sokoldalúan az állóképességet és az izmainkat. Változtatni viszont egyáltalán nem lehetetlen, sőt! Kezdjük most a sporttal. Szoptatás mellett is bátran elkezdheted…

A legfontosabb alapszabály…

Fokozatosan kezdd, és fokozatosan emeld a terhelést és a sportolásra fordított időt. 

A tevékenység többféle is lehet:

  • kezdetnek nagyon klassz megoldás a séta a babával, babakocsival vagy hordozókendővel. Kezdd napi 2X1 órával, lassú tempóban. (A legjobb étkezés után.) Aztán növeld a tempót, legyen benne emelkedő, lejtő is. Már 2X2 óra is lehet a séta. Ahova csak lehet, ne autóval menj, hanem gyalogolj vagy kerékpározz!
  • otthon kapcsold be a kedvenc zenéidet, kösd fel hordozókendőbe a babát (négy-öt hónapos korig előre vagy csípőre, ezután a hátadra), majd táncolj kedved szerint! 

A táncban az a fantasztikus, hogy zenén kívül semmilyen különleges eszközre vagy képzettségre nincs szükségünk, “csupán” együttlétre, jókedvre és nyitottságra. Felszabadít és megtanít az együttműködésre, a másikra való ráhangolódásra is.

Ezt a legnyűgösebb babák is elismeréssel fogadják, és remek módszer arra, hogy előkészítsd a komolyabb mozgásokat…

  • A gyerek 1vagy másfél éves korától kezdheted a kismotoros edzéseket. Kell hozzá egy stabil műanyag kismotor a gyereknek, egy erős, vastag kötél, amit a motorra tudsz hurkolni, valamint egy autók által csak ritkán járt, körülbelül 50-100 méteres útszakasz, amely enyhe emelkedő, illetve lejtő. Az edzés lényege, hogy gyors tempóban futsz a lefelé guruló motor mellett, majd húzod vissza az emelkedőn olyan gyorsan, amilyen gyorsan csak bírod, majd ismételd ezt legalább tízszer. (Ugyanezt télen, szánkóval is eljátszhatjátok, feltéve, ha esik még annyi hó, hogy húzni tudd rajta.) A gyerekek mindkettőt imádják, te pedig kellemesen el fogsz fáradni, és jól előkészíted a következő lehetőséget, a futást.
  • Fuss babakocsival! Jó, ha már vásárláskor gondolsz erre a szempontra, de ha nem túl hepehupás az út, akkor a kevésbé profi kialakítású kocsikkal is nekivághatsz. Próbáld ki, mit szól hozzá a gyereked! A legtöbben élvezik a „száguldást”, el is alszanak közben.

A babáknál is fontos a mozgásra ösztönzés…

  • felhúzódzkodás rácsos kiságy mellett a – már – mászó babák 8 hónapos korától jellemző. Az egyenes gerinccel való járás előkészítése. Ebbe nekünk mindössze annyira kell beavatkoznunk, hogy biztonságos környezetet teremtsünk.
  • 9 hónapos kortól különböző méretű és formájú száraztésztát dobálhat egy kartondobozba, melynek tetejére gyermekünk korához mért nyílást vágunk. Remek szórakozás, miközben észrevétlenül fejlődik a szem-kéz koordinációja, kezének forgató mozgása, mely később az írás tanulásánál fontos lesz.
  • 1 éves szülinapjára lepjük meg babacsúszdával! Nagyon jó mozgásfejlesztő a csúszás, illetve hátát és karjait erősítve felfelé is mászhat rajta.
  • 15 hónapos korától építhetünk neki alagutat, melyen kényelmesen átfér, miközben mászik s kúszik, autókat is tologathat.
  • 18 hónapos korától gyurmázhatunk. Fejleszti az ujjak izmait, a kreativitást, a szem-kéz koordinációt. Gyakran végezzük ezt, mert egy kombinált mozgásforma, több agyterületet „kapcsol be”.
  • 20 hónapos babánkkal játsszunk csavaros tetőkkel, befőttesüvegekkel! Mutassuk meg, hogyan kell rácsavarni a tetőt, kupakot! Ügyeljünk, rá, hogy ne hagyjuk egyedül őket kupakokkal, s az üveg is törékeny!
  • 2 éves korától egyensúlyozzon vonalon! Széles, színes ragasztószalagot ragasszunk járófelületre, kérjük meg gyerkőcünket, haladjon végig a vonalon, egyik lábát a másik elé helyezve, úgy, hogy összeér a lábujja a másik lába sarkával. Ez nem egyszerű feladat, ám saját mozgását egyre jobban kontrollálja, s fejlődik egyensúlyérzéke.
  • Öntögessünk! Egyik csészéből kell átönteni, babot, borsót, tésztát, szemes kávét…eleinte a sikerélmény megszerzésére használjunk nagy csészéket, majd nehezítésképpen, fokozatosan egyre kisebbeket. Miközben öntöget, félreönt, „hibázik”, kérjük meg, szedje össze a kiesett szemeket – ezzel az ún. csipeszelő, csippentő mozgást készítjük elő. Ne hagyjuk egyedül a kicsit feladatvégzés közben, mert orrába dughatja az apró tárgyakat, ez veszélyes lehet!

Élvezzétek az együtt töltött időt, s a közös tevékenységben leljétek örömötöket!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük