Blog

Bölcsődés gyerekek étrendje: mit adjak, és mit ne?

Adjak-e szemem fényének egészségtelen ételt, mert a bölcsis társa is azt eszi ovi után, kaphat-e cukrot, nyalókát? Nagy dilemma…

Az 1-3 éves korig tartó időszak a táplálkozásban – is – az egyik legmeghatározóbb időszak; ekkor alakul ki a gyermek ízlésvilága, ekkor kell megalapozni az egészséges táplálkozáshoz kapcsolódó szokásokat.

Alapelvek:

  • az étrend változatossága
  • három fő- és két kis étkezés
  • lehetőleg mindenevő legyen a kicsi

Szükségleteik:

A táplálékfelvételt mindig az egyéni szükséglethez kell igazítani. Átlagos értéke egy egyszerű képlettel könnyen kiszámítható:

  • Fiúk: 1000+100 x évek száma = kcal / nap
  • Lányok: 1000+100 x évek száma – 200 = kcal / nap

A megfelelő energia-bevitel természetesen nem elég. Figyelnünk kell az egyes tápanyagok arányára is. Akkor járunk el helyesen, ha az energiaszükséglet 7-15%-át fehérjéből, 30 %-át zsírból, 50-60 %-át szénhidrátból fedezzük.

fehérjék különösen fontosak a gyermek fejlődése, növekedése szempontjából. Lényeges, hogy főleg állati eredetű termékekkel fedezzük a fehérjeszükségletet, hiszen ezek tartalmazzák a létfontosságú, esszenciális aminosavakat, melyeket szervezetünk nem tud előállítani.

szénhidrátok közül az összetett szénhidrátok legyenek többségben a cukrok rovására.

zsírok – zsírsavak- közül kiemelkedik a linolsav, amelyből 3 gramm napi bevitel szükséges, továbbá fontos a megfelelő omega-3 zsírsavak bevitele, hiszen elősegítik az agy és az idegrendszer fejlődését, javítja a gyermek memóriáját és koncentrációs képességét, ellenállóbbá, erősebbé teszi az immunrendszert.

vitaminok, rostok, ásványi anyagok sem energiát, sem építő tápanyagot nem jelentenek, szervezetünk működéséhez mégis elengedhetetlenek. Így természetesen gyermekünk étrendjéből sem hiányozhatnak. 

Hogy néz ki a gyakorlatban? 

  • Az egyszeri kenyéradag kb. fél szeletnek (40-45 g) felel meg. Kedveltesd meg vele a teljes kiőrlésű lisztből készül és a többmagvas kenyeret! Javítja az emésztést! 😉

Gabonaszelet ebben a korban nem adható és ne adjunk nehezen emészthető kelt tésztákat sem!

  • Húsok, húskészítmények közül, a sovány, könnyebben emészthető – baromfi – húsokat adjuk a gyermeknek, adagonként naponta 30-60 g mennyiségben.
  • Magas só- és zsírtartalmuknál fogva nem ajánlottak a konzervek és a füstölt készítmények.

Az 1-2 éves gyermeknek levesek közül csak húsos leveseket adjunk hetente 1-2 alkalommal, ennek az oka, hogy kicsi a gyomorkapacitásuk, a levestől hamar eltelnek.

  • Hetente három tojás javasolt főve, vagy zsírszegényen sütve.
  • Másfél éves kortól adhatók nagyobb biztonsággal az apró magvas gyümölcsök, mint a ribizli, szamóca, földieper, szeder, málna, egres, som, kivi, csipkebogyó, áfonya. A déligyümölcsök allergizáló hatása is kevésbé jelentkezik már ebben a korban. 

Diót, mogyorót, mandulát csak 2 éves kor után ajánlott adni.

Az egyszerre elfogyasztandó ajánlott adag 60-70 g nyers gyümölcs, vagy egy kis marék apró gyümölcs.

  • zöldségek fogyasztását darabolva, felcikkezve, szendvicsbe rakva megkedveltethetjük, főzeléket minden nap ajánlott fogyasztania a kisgyermeknek. Egy adag 50-75 g nyers, párolt zöldség legyen, burgonyából 130-160 g főzelék készítésére.
  • Kerüljük a cukrozott gyümölcslevelet, szárazhüvelyesek adását, a bő zsírban sült ételeket, a cukor felhasználást!

Vitaminok, ásványi anyagok pótlása

D-vitamin pótlására ősztől tavaszig nagy figyelmet kell fordítani, érdemes D-vitamin tablettát és az emelkedett kalcium szükséglet miatt kalcium rágótablettát adni a gyerkőcnek.

A szervezet vasellátottságának érdekében a húsok, húskészítmények mellé C-vitamin tartalmú italport, vagy C-vitamin rágótablettát adjunk a kicsiknek!

Ha arra vagy kíváncsi, én hogyan oldottam meg a gyermekeim étkezését, nem titok…

Úgy, mint saját étkezésemet; én 80%-ban eszek tisztán.

De…mi is megesszük a fagyit, bár általában cukormenteset, cukrászdákba is előfordulunk, de alapvetően otthon készült finomságokat eszünk, amiket csak tiszta alapanyagból készítünk. 

Hidd el, működik…

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük