Blog

Ha nyár, akkor strandolás

Tombol a nyár…A hőmérő higanyszála az egekben, aki csak teheti vízpartra, strandra menekül.

Ha gyerkőccel megyünk nem elég bedobni a bikinit és a törölközőt a strandtáskába és úgy nekivágni a nagy kalandnak. Ha apróságokkal indulunk pancsolni, főleg, ha egészen picikkel is bevállaljuk a strandot, rengeteg eshetőségre fel kell készülnünk.

Ha pelenkás…

Mennyi pelenkát vigyünk? Számoljuk ki, hányszor tervezünk vízbe menni, és adjunk hozzá még 2-3 darabot. Amikor kijövünk a vízből, mindig vegyük le a gyermekünkről a vizes úszópelenkát és adjunk rá egy új „száraz” pelenkát.

Ha szobatiszta…

Ajánlatos magunkkal vinni egy kis bilit. Kislányoknál hatalmas segítség, hogy nem kell velük bemenni a sokszor kétes tisztaságú mosdóba. 

Használat után a nyilvános wc-ben el tudjuk öblíteni a bilit. Fiúknál is sokkal egyszerűbb ez a megoldás, bár náluk azért könnyebben megoldható a mosdóhasználat is. Legyen nálunk bőven száraz és nedves törlőkendő, valamint fertőtlenítő kendő is.

Ha letelepedtünk…

Igény szerint kell egy jó nagy takaró, pléd, több polifoam, törülköző. Számítsunk rá, hogy a legtöbb strand, fürdő zsúfolásig tele szokott lenni jó időben, és mindenki a fák árnyékára vadászik. Ha nem akarunk állandóan arrébb költözködni a fa körül, vagy félünk, hogy nekünk már nem fog árnyékos hely jutni nekünk, akkor vigyünk magunkkal inkább egy napsátort. (Sok változat már magától kirúgja magát – pop-up, így nem kell a felállításával küzdeni, csak az összehajtogatásához kell egy kis rutin, illetve egyre több, UV-sugár szűréssel is rendelkező anyagból készült.)

Mielőtt megkezdenénk a strandolást, nagyobb gyerkőccel járjuk be a strandot, és közben rögzítsünk néhány támpontot pl. milyen erős zöld színe van ennek az épületnek, látod azt az elefántos csúszdát stb. Ennek köszönhetően hamarabb visszatalálhat, ha – véletlenül – elkeveredik mellőlünk a tömegben. 

Nagyon klassz megoldás lehet még, ha készítsetek még otthon olyan vízálló karkötőt, amelyen jól olvasható a kicsikénk neve és a szülő telefonszáma pl. gyöngyből, manapság divatos, készen is vásárolhatsz „Callkötő”-t.

 A strandon pedig ne felejtsük el egyből ráadni, és újra elmondani, hogyha szem elől téveszt bennünket ezt mutassa meg egy felnőttnek. 

Ha megéheztünk…

A legkisebbeknek kell egy kendő, amivel nyugodtan eltakarhatjuk őket szoptatás közben a kíváncsiskodók mások szeme elől. Ha tápszeres a babánk, úgy kicsit bonyolultabb a helyzet. Gondoljuk át, hogy hány étkezéssel kell számolnunk, és annyi tiszta cumit vigyünk magunkkal. Tápszeradagolóban készítsük ki a tápszeradagokat, termoszban vihetünk forró vizet és egy üvegben a normál hőmérsékletű vizet. A kettő elegyéből ki tudjuk keverni a babánk számára ideális hőmérsékletet, amibe beletehetjük a tápszert is.

Nagyobbaknak 1-2 szendvics, zacskós snack, apróra vágott és bedobozolt gyümölcs mindig remek választás. Az egyik legjobb a dinnye, amit kockákra vágva el lehet rakni és kis villákkal vagy fogpiszkálókkal gond nélkül eheti a család a strandon.

A nyári hőségben még fontosabb, hogy kellő mennyiségű folyadékot fogyasszunk. Vigyünk magunkkal egészséges innivalót, nagyobbaknak kulacsot, s ügyeljünk, hogy fogyassza el a tartalmát.

Étkezés után mindig legalább fél órát pihenjünk, mielőtt újra elmerülnénk a vízben. Valószínűleg erre nem lesz egyszerű rávenni a lurkókat, szóval készüljünk valami játékkal a partra is. Válasszunk valami kisméretű ügyességi vagy logikai játékot, amivel el tudja foglalni magát. Ha jót választottunk, úgy bele fog merülni, hogy észre sem fogja venni, hogy mióta lazít a parton.

Ha megyünk haza…

Nincs is nagyobb kihívás a szülő számára, mint a fáradt és nyűgös gyerekeket meggyőzni arról, hogy most már ideje hazamenni a strandról. 

Érdemes erre a mozzanatra előre felkészülnünk, végig gondolnunk, hogy mivel lehetne rávenni őket a mielőbbi indulásra. A kijáratnál felajánlott gombóc fagyi, vagy a hazafelé úton elfogyasztandó finomság esetleg segítség lehet az érvelésben…

Kellemes kikapcsolódást, élményekben gazdag családi strandolást kívánunk!

Kalandok a levélszőnyegen

Vágjunk neki gyerkőcünkkel az őszi erdőnek-mezőnek, kicsit készüljünk fel a programra és kössük össze akár klassz kreatív elfoglaltsággal is!

Az is szuper, ha egyszerűen nekivágunk a természetnek, és kihasználjuk a szép őszi napokat, de ha összekötjük pár izgalmas küldetéssel, még nagyobb lesz az öröm:

😍friss levegőn leszünk a természetben

😍mozgalmas családi programunk lesz  

😍jobban megismerjük a természetet, ami játékos tanulás lehet mindannyiunknak 

😍s ha még gyűjtünk is valamit, készíthetünk belőle gyönyörű lakásdekorációt egy kreatív délutánon, családi DIY (do it yourself) programként

Nem szükséges óriási feneket keríteni a dolognak, és távoli kirándulóhelyeket keresni – nyilván az sem rossz – de ha szűkös az időkeretünk, vagy csak spontán szerveznénk valamit, egy közeli parkba is elég elmennünk.

Tippek, hogy izgalmas legyen az őszi kirándulás gyermekünkkel:

💧Vigyünk zacskót, táskát az útközben talált kincsek hazaszállításához. Ami most még csak kavics, makk és gesztenye, később lehet majd ajándék hűtőmágnes, gesztenye tigris vagy nyaklánc ezekből a terményekből

💧Tegyünk egy papírmappát is a hátizsákba!

Szánjunk időt a szép őszi levelek gyűjtögetésére és ebben lesz jó vinni őket. Ezeket is használhatjuk az otthoni őszi „csináld magad” estéken.

💧Szerezzünk be egy madárhatározót!  Ősszel élénk élet zajlik az erdőben, parkokban.  Igazi élmény megtudni, kik csipognak a fejünk felett, az ágakon, a bokrokon.

💧Ha megoldható, legyen nálunk egy messzelátó is (használtan is egész jókat lehet venni).  Távcsővel nemcsak a madarakat, de sok más állatot, mókust, akár nagyobb vadat is megfigyelhetünk, ha szerencsések vagytok.  A környező tájat is szórakoztató „nagyítón” át megismerni.

💧Készüljünk egy kis piknikkel! Így hosszabb túrát is tehetünk.

Lássuk csak…hogy az ősz a határtalan lehetőségek tárháza, tele színekkel, formákkal, termésekkel, a szülők és csemetéik legnagyobb örömére:

👉Őszi levelek

Egy indián legenda szerint az égi vadászok megöltek egy medvét. Az állat vére az őszi égből az erdő fáira hullott. Ezért válik ősszel sok növény levele pirossá. Megint mások sárgák lesznek, mert az égi lakoma során a medvehúsból lecsöpögő zsír sárgára festi őket.

Vigyél a falevél gereblyézésbe egy kis kreativitást, meglátod, még a gyerekek is beszállnak saját kis szerszámukkal majd – például egy labirintus készítésébe. Csak a szél ne fújjon!

👉Mesefigurák

Gyűjtsük össze a WC-papír gurigákat és a gombokat, amikből ilyen kedves őszi legények és leányok készülhetnek. Szemeket hobbiboltban vagy kreatív boltban vásárolhatunk vagy egyszerűen fekete filccel odarajzoljuk.

12 őszi kreatív ötlet gyerekeknek – Ilyen szuper hétköznapi tárgyak készülhetnek színes őszi falevelekből! Készítsétek el a gyerekkel közösen!

👉 Gesztenye

Szinte nincs olyan ember, aki el tudna menni egy melegbarna gesztenye mellett mosolygás nélkül.

Az egyik legjobb őszi játék volt: a '80-as évek gyermekeként emlékezni  fogsz - Gyerek | Femina

👉 Makk

Készítsük el a színes őszi erdő lakosait! Ügyeljünk az öltözködésükre…

👉Csipkebogyó

C-vitamin bomba.

A csipkebogyó íze édes, egyben kissé pikánsan csípős, amelyet frissen, megszárítva vagy későbbi felhasználás céljára tartósítva egyaránt élvezhetünk. Érdemes azonban tudni róla, hogy tápértéke közvetlenül a begyűjtés után a legmagasabb.

Élvezzük és használjuk a természet kincseit!

Baba és gyerekruhák esőben, sárban, latyakban, hóban

Szerencsés helyzetben vagyunk, mert a magyar gyerekek mindenféle időjárási elemet megtapasztalhatnak: eső, szél, hó, napsütés. A gyerekek imádnak a szabadban játszani, ezt a változékony időjárás sem akadályozhatja meg. Amikor esik az eső, vagy csak csepereg, ha nagyon fúj a szél, akkor tanácstalanná válhatunk, hogy milyen ruhát, cipőt adjunk a kisgyerekre, hogy ne ázzon át, ne fázzon meg. 

Gondolom mindenkinek eszébe jut a “vízálló” jelzéssel árusított ruhanemű, cipő, de bizony három kifejezés is használatos erre a tulajdonságra és nem mindegy, melyiket vásároljuk meg és milyen használatra, milyen céllal.

Víz ellenálló, víztaszító és vízálló gyerekruhák, gyerekcipők – mi a különbség köztük?

  • Víz ellenálló (Water Resistant):

A legkevésbé ellenálló ruhák, cipők megnevezése. Egy rövidebb ideig tartó zivatarban még nem ázik be az ilyen kabát vagy cipő, de tartós esőzésben, hóesésben, hóban való játékban nem ez a jó választás. Az ilyen ruhák mind a négy évszakban hordhatóak, könnyű az anyaguk és kényelmes viseletet nyújtanak, viszont, ha eső várható, akkor érdemes bekészíteni esőkabátot is. A Water Resistant cipők pedig egy-egy heves, rövid ideig tartó esőzéskor, pocsolyába lépéskor védenek, de havas időben nem ajánlott ilyeneket adni gyermekünkre.

  • Víztaszító (Water Repellant):

Az ilyen anyagból készült ruhák, csizmák nemcsak ellenállnak a víznek, hanem taszítják is, ebből adódik, hogy jobban védenek az esős, havas időben a ruhák vagy cipők beázásától. 

Hátránya viszont, hogy sokkal nehezebb, vastagabb anyagból készülnek, ezért nem olyan “észrevétlen érzés” hordani. A hűvösebb őszi, nedvesebb időjárásban jól védik a kisgyerek ruháit és lábát is.

  • Vízálló (Waterproof):

A vízálló anyagból készült ruhák és cipők egyértelműen a havas és esős téli idő legbiztosabban védő, ellenálló darabjai. 

Az anyaguk miatt sokkal nehezebbek és melegebbek, de ha ebben van a kisgyerek, nyugodtan állhat is akár vízben vagy hóban hosszabb ideig, mert sem a csizmája, sem a ruhája nem fog átázni. 

Fontos, hogy ez alá viszont ne adjunk két rétegnél több ruhát a gyerkőcre, mert nagyon be fog melegedni! Örökmozgó korosztálytól felfelé már mindenképp ilyen vízálló ruhákat és csizmákat vásároljunk télre, nagyon praktikus, ha a ruhát kapucnis overállként vesszük meg.

Esőkabát és gumicsizma

A jól bevált, klasszikus PVC alapú esőkabátok még mindig a legpraktikusabbak a kisgyerekeknek akkor, ha bármilyen évszakban jön egy hatalmas eső és nem lehet előle elmenekülni. 

Kis helyen elfér, könnyű felvenni, kényelmes, viszont nem melegít, ezért mindenképpen pulóverre vagy kabátra adjuk fel. Fontos, hogy kapucnis esőkabátot vásároljunk és figyeljünk arra is, hogy hosszabb fazonú (kb. térdig érő) legyen, így a nadrág sem ázik meg annyira. Kényelmes viselet a kapucnis poncsó is.

gumicsizma divat a felnőttek körében is, a gyerekek esetében viszont nagyon praktikus. Vásárláskor tartsuk szem előtt a minőséget, mert csak az ilyen daraboknál nem fog a víz beszivárogni egy-egy esőzésnél…

A gumicsizma ősszel nagyon kényelmes, mert ha lóg az eső lába érdemes ráadni a gyerekre, vagy akkor is, ha kint a szabadban, homokozóban “sarazósan” játszik, hiszen nagyon könnyű letisztítani és nem kell aggódni, ha leradírozza az orrát. Önállóan öltözködő kisgyerekeknek érdemes a “fogantyús” verziót választani, mert így könnyebb le-és felvennie.

Öltözködjünk, s kalandra fel!

Az a bizonyos cumi ügy

Nagyon megosztó téma, hogy a baba kapjon-e cumit vagy sem? Szülőként közös a célunk – a megnyugtatás…

Két típusú szülő van: 

1. Aki cumit „ördögtől valónak” tartja

2. Akinek az első dolga 10 csomag cumit beszerezni, ahogy megtudja, hogy gyermeke lesz

Miért jó cumi?

Cucli, cuma, dudli, dugó…

🤗megnyugtathatja a nyűgös gyermeket – Sok gyerek boldogabb lesz, ha szopogathat valamit a szájában.

🤗 elvonhatja a gyerek figyelmét – Amikor a babánk éhes, a cumi néhány percre elvonhatja a figyelmét az éhségről, míg meg nem etetjük. De hasznos lehet oltás beadásánál, vagy vérvételkor is…

🤗 álomba ringathatja a gyermekünket – Ha nehezen álmosodik el, a cumi segíthet.

🤗 csökkentheti a bölcsőhalál (SIDS) fellépésének kockázatát – Kutatók összefüggést találtak az alvás közbeni cumizás és a SIDS fellépésének csökkenése között.

🤗 eldobható – Mikor úgy gondoljuk, hogy a gyereket le akarjuk szoktatni a cumizásról, egyszerűen eldobhatjuk az eszközt. Könnyebben elhagyható, mint az ujjszopás.

Ellenérvek

Ellenérvek

Természetesen vannak hátrányai is…

😓 negatívan hathat a szoptatásra – A cumizás természetesen nem hasonlítható össze az emlő szopásával. Ha a gyermekünk hamar kap cumit, nehezen tanulhatja meg, hogyan kell az emlőt szopni. 1 hónapos kor előtt nem ajánlott cumit adni

😓 a baba cumi függő lehet – Ha a kisgyerek ahhoz van szokva, hogy elalvásig cumizik, este gyakran felsírhat, amikor a cumi kiesik a szájából.

😓 növelheti a középfülgyulladás kialakulásának kockázatát – Ennek oka teljesen nem tisztázott, talán a középfül és a garat közti légnyomás változása okozhatja.

😓 az elhúzódó cumizás fogászati problémákhoz vezethet – A kisgyerek felső fogai elől nem fejlődhetnek ki megfelelően vagy szuvasodhatnak, esetleg deformálódik az állkapocs.

Pá, pá cumi!

Gyermekeink életében vannak olyan fejlődési szintek, amiket meg kell ugrani…ide tartozik a cumi elhagyása.

Íme a saját történetünk:

Kislányom alig fél éves korában kezdett cumizni, nagyon ragaszkodott hozzá. Nem is volt ezzel gond, a szoptatást nem zavarta meg, cumizva könnyebben elaludt, volt egy eszköz a megnyugtatásra.

3 évesen már csak alváshoz cumizott, viszont a gyerekfogász felhívta a figyelmünket, hogy már látszik az állkapcsán a cumi deformáló hatása, és ha még 4 – 4 és fél éves koráig leszokik, akkor a fogsora magától vissza tud rendeződni iskolás korára, ha nem, akkor fogszabályzóra lehet szükség.

Nem vagyok a drasztikus módszerek híve. Volt még egy évünk, folyamatosan próbáltam lebeszélni a cumiról, és megbeszélni vele, hogy a 4. szülinapja után már középső csoportos nagylány lesz, és a cumiját majd odaadjuk a barátnőm kisbabájának, Lénának.

Amikor elérkezett a 4. szülinap, alkudozni kezdett, hogy majd inkább egy másik szülinapján adja oda a cumit Lénának, sejtettem, hogy nem fog ez ilyen egyszerűen menni…

Alig egy hónappal később viszont, egyik napról a másikra, egy hang nyafogás nélkül hagyta el a cumizást. 

Hogyan sikerült ezt elérnünk?

Egy gyerekpszichológus javaslata alapján kitettünk egy naptárt az aktuális hónapról. Megkértem a kislányomat, jelölje ki ő a napot, amikor már nem fog cumizni. Ezt bekarikáztuk, és onnantól mindennap kiikszeltük az aktuális napot – megkezdődött a visszaszámlálás. 

Amikor elérkezett a megbeszélt nap és alvás előtt kislányom megszokásból elővette a cumit, a naptárra mutattam. El se akartam hinni, ami ezután történt – szó nélkül letette a cumit: „Ja, jó.” és azóta eszébe se jutott.

Miben rejlik a módszer hatékonysága?

A gyerekek a jelenben élnek, számukra az idő múlása nem kézzelfogható. Az, hogy „már 4 éves vagy” nekik semmit nem jelent, és ugyanilyen nehezen értelmezhetőek számukra a „fél óra múlva lefekvés”, vagy a „még 5 percet maradunk a játszón” – szülői mondatok.

A naptárral, illetve hasonló módon egy (analóg) órával szemmel láthatóvá tehetjük számukra az idő múlását, még azelőtt, hogy a számokat ismernék.

Remélem, másnak is segítségére lesz ez a módszer, érdemes kipróbálni!

MIÉRT JÓ, HA BÖLCSIBE JÁR A GYEREK?

Emlékszek a bölcsődekezdésünk göröngyös időszakára…Nem volt könnyű még a gondolata sem annak, hogy a lányom bölcsődés – a fiam óvodás – lesz augusztus végén, a beszoktatás pedig nagyon rövid ideig tartott…

A bölcsődére most úgy gondolok, mint egy kellemes, puha, meleg fészekre, egy második családra, egy közösségre, ami annyit ad a gyermekemnek és nekem, amit soha nem leszek képes meghálálni. De haladjunk lépésenként:

♥️Leválás

Ezzel kapcsolatosan ellenérzéseim voltak. Miért kell egy – alig több, mint – kétéves gyereknek leválnia az anyjáról? Túl korai még…Így gondoltam és így éreztem. Olyan véglegesnek és determináltnak tűnt minden és úgy éreztem semmit nem tehetek – a gyereket valósággal kiszaggatja a kezeim közül a valóság. Pedig dehogy. A lányom jó helyen volt. Rájött ő is és én is, hogy más felnőttek társaságában is biztonságban van.  Máshol is lehet és szabad is jól éreznie magát. Ma már örömmel indul a bölcsődébe, és boldogan meséli el a nap történéseit és jót nevetünk azon, hogy már megint mennyit csintalankodott. Nemhogy távolabb, de talán még közelebb is kerültünk egymáshoz – már ha ez egyáltalán lehetséges. De mindkettőnk számára fontos lépést jelentett az egymástól való függetlenedés útján.

♥️Táplálkozás

Hát ezért annyira hálás vagyok… Többnyire csak sajtos-tejfölös tésztát vagy bolognait, talán még a rántott csirkemellet hajlandó megenni a kislányom itthon. A bölcsiben tágult a kör…befalja a főzeléket, olykor még versenyeznek is, hogy kinek a tányérja ürül ki hamarabb. Ott szokott rá az almaevésre is. A bölcsiben tökéletesítette a kanálhasználatot, itthon már a villa is kézbe kerül néha. Nemrég kérte, hogy főzzek „zöld” főzeléket – kérdések sorozata után kiderült, brokkolifőzelék lehet…Nem vagyok egy nagy szakács, de ez még szerintem is jól sikerült. Boldogan kínáltam vele a lányom, és annyit mondott: „Anya, ez nem finom!” Kérdeztem tőle, hogy a bölcsis finomabb? „Igen!” felelte, – és még csak haragudni sem tudtam rá…

♥️Önállóság

Természetesen itthon is szoktatjuk az önállóságra – bár az öltözés és vetkőzés témakör leckéit én ennél egyszerűbbnek képzeltem – mégis azt látom, hogy a közös munkánk eredményeképp egyre ügyesebb.  A cipő, a szandál már egyedül fel tudja húzni, a nadrágot és a zoknit, a szoknyácskákat pedig le. A pulcsit, pólót sikerül félig lehámozni, de a fejen való átbújtatáshoz még idő kell. Nagyon finoman szövődnek össze az itthoni és a bölcsis ismeretek, gyakorlatok és annyira támogatják egymást, hogy nagy örömmel tölt el, ahogy nagyon lassan, de egyre talpraesettebbé, önállóbbá válik. A bölcsőde mindent megtesz a szobatisztaságért is, amivel mi eddig – sajnos – itthon nagyon csúnyán felsültünk. Viszont látom, hogy közösen ez is menni fog. Egyedül mos kezet, fogat és nagyon sok mindent akar már egyedül csinálni.

♥️Barátok

Több barátnőmtől hallottam, hogy a 2-3 éves gyerekek inkább egymás mellett játszanak, mint egymással, mégis a második bölcsődei év elejére olyan erős kötelék jött létre a négy gyerek között, hogy mindig könnybe lábad a szemem, ha a közös fotóikra pillantok. 

Ölelések, fülig érő szájak, no meg az egymástól eltanult kópéságok. Állandóan egymásról mesélnek, ha valaki beteg, akkor jelzik, hogy hiányoznak egymásnak, és nagyon jó érzéssel tölt el, amikor azt mondja a gyerekem, hogy neki barátai vannak a bölcsődében. 

♥️Fejlődés

A kislányom – ami a mozgást, beszédet illeti – kortársaihoz képest később kezdett…de a szakszerű bölcsődei fejlesztésnek köszönhetően hamar utolérte társait. Vannak még hiányosságok, de otthoni tornával igyekszünk pótolni, amit csak lehet. 

A beszéd fejlődése is robbanásszerűen következett be 1-2 hónap bölcsődében töltött idő után. 

Az biztos, hogy nagyon jó döntést hoztunk, amikor a bölcsit választottuk – amihez persze szükség van a remek kisgyermeknevelőkre, a szuper dajkákra, a nagyon jó bölcsődevezetőre, türelmes és szakértő konduktorra és persze a tehetséges szakács nénikre is.

Ha még azon gondolkozol – hogy menjen-e bölcsődébe a gyermeked -, ne tedd sokáig… érdemes belevágnotok! 👶

„Itt van az ősz, itt van ujra…” (Petőfi Sándor)

Tölts örömteli időt kisgyerkőcöddel, s közben segítheted a fejlődését is!

Általában a hétköznapokban a rengeteg tennivalónk van, s e mellett éppen az időből van a legkevesebb.

Az alábbi – őszi versekből, mondókákból álló – összeállítás nem igényel előkészületet, ám a legteljesebb mértékben segítik a babák, kisgyerekek számos képességének fejlődését: 

  • egyensúlyérzék
  • szem-kéz koordináció
  • téri tájékozódás
  • beszédfejlődés
  • ritmusérzék …ezeknek fontos szerepe lesz majd később a bölcsis és az óvodás évek után is.

Ha esik, ha fúj – vagy ha nem is – mondogassuk ezeket a kedves a mondókákat, versikéket a babáknak, kisgyerekeknek minél többet! Minden mondóka könnyen megjegyezhető, ha kézmozdulatokkal kísérjük őket – hiszen ez egy plusz inger az agynak a memorizáláshoz.

Esik eső, csepereg,                           (ujjainkat mozgatjuk a fejünk felett)

sárga levél lepereg.                            (ujjainkat mozgatva lefele hajtjuk karunkat)

Sötétben is fúj a szél,                       (felemelt karral hajlongunk)

hosszú lába földig ér.                         (lábunkat mutatjuk a kezünkkel)

Eresz alatt kopogtat,                          (kopogtatást mutatunk a levegőben)

ne hajolj ki, megfoghat.                     (csuklónkat forgatjuk -nemet intve-, a legvégén csiklandozunk)

Ácsorogjunk, bácsorogjunk,           (egyik lábunkról a másikra állunk)

Tetőfával tüzet rakjunk,                     (egyik lábunkról a másikra állunk)

Sej, meg is melegedjünk.                   (elindulunk a kör közepe felé, a tenyerünket dörzsölgetve)

Fújja(d) szél a fákat,                        (felemelt karral hajlongunk)

Letöröd/i az ágat:                               (felemelt karral hajlongunk)

Reccs, (reccs, reccs)!                         (leguggolunk)

Esik eső, csepereg,                           (ujjainkat mozgatjuk a fejünk felett)

A kisegér kesereg.                             (szemünket dörgöljünk, mintha sírnánk)

Sim-sum fúj a szél,                           (felemelt karral hajlongunk)

Ez a kis fa jaj, de fél.                         (összehúzzuk magunkat)

Minden ága megremeg,                     (karjainkat remegtetjük)

A levele lepereg.                                (ujjainkat mozgatva lefele hajtjuk karunkat)

Ej-haj semmi baj,                               (csuklónkat forgatjuk (nemet intve) /fejünket rázzuk)

Újra zöldül majd a gally.                   (karunkat széttárjuk, mintha a fa lombját mutatnánk)

Feri, Teri felszedi,                            (hajlongva nyúlunk felváltott kézzel a földre)

kosárkába begyűjti.                            (az egyik kezünkbe beletesszük a másik öklünk)

Gomba, gomba, gomba,                  (öklünket ütögetjük)

nincsen semmi gondja,                      (csuklónkat forgatjuk -nemet intve)

ha az eső esik rája,                             (ujjainkat mozgatjuk a fejünk felett)

nagyra nő a karimája.                        (karkörzés a fejünk felett)

Az esőt csak neveti,                           (szájunkra mutogatunk)

van kalapja, teheti.                             (fejünket ütögetjük)

Hüvelykujjam almafa,                    (mindig az adott ujjat mutatjuk)

Mutatóujjam megrázta,

Középső ujjam összeszedte,

Gyűrűsujjam hazavitte,

A kisujjam mind megette,

Megfájdult a hasa tőle.                      (megcsiklandozzuk a gyermeket)

Bíbici Panna,                                    (combunkat ütögetjük)

Rákezdi Vince,                                  (hasunkat ütögetjük)

Akit ér, akit ér,                                   (vállunkat ütögetjük)

Majd elviszi a nagy szél.                   (fejünket ütögetjük)

Csoóri Sándor: Dióbél bácsi

Ki lakik a

dióhéjban?                                         (ökölbe szorított kezünkre mutogatunk)

Nem lakhat ott bárki,                         (csuklónkat forgatjuk (nemet intve))

csak Dióbél bácsi.

Ha rácsapsz a dióhéjra,                      (ráütünk ökölbe szorított kezünkre)

kinyílik a csontkapuja,                       (kinyitjuk az öklünket)

és cammogva előmászik                    (a tenyerünkön lassan sétálunk az ujjainkkal)

vén Dióbél bácsi-

csak a szádat                                      (végül mindkét tenyerünket a szájunkhoz emeljük)

tátsd ki!

Étrendi ABC

…a kiegyensúlyozott étrend tehát fehérjéket, szénhidrátokat, zsírokat, vitaminokat, rostokat, ásványi anyagokat és folyadékot is tartalmaz. Ezen összetevők nagyon fontos szerepet játszanak a gyermek fejlődésében.

Vitaminok

A vitaminok nélkülözhetetlenek a szervezet számára: közülük a vízben oldódó vitaminok a hosszú főzés során lebomlanak, ezért szükséges, hogy a gyermekek is rendszeresen egyenek nyers zöldséget és gyümölcsöt, naponta többször is. 

rostok a növényeknek azon részei, amelyek emésztetlenül haladnak végig a gyomor-bél rendszeren. A bőséges rostfogyasztás – a friss és aszalt gyümölcsök, nyers zöldségfélék, olajos magvak és teljes őrlésű gabonaipari termékek – csökkenti az elhízás esélyét, és karbantartja az emésztést is.

Ásványi anyagok

Bár csekély mennyiségben, de szükségesek az emberi szervezet számára. Közéjük tartozik például a vas, a kálium, a kalcium és a főként konyhasó formájában fogyasztott nátrium. Az ételek erős sózása azonban fölösleges, mivel a túlzott nátriumbevitel kedvezőtlenül hathat a vérnyomásra.

Napi étkezések

Nagyon fontos, hogy reggeli ne maradjon ki, sőt, ha lehet, legyen bőséges, ugyanis hétköznap a délelőtt órákban szükséges energiát ebből kell fedezni. Kívánatos lenne, hogy egy gyerek se induljon el éhesen otthonról. Fontos, hogy a reggeli legyen tápláló, tartalmazzon gabonaféléket pl. kenyeret, pékárut (ha lehet teljes kiőrlésű lisztből készülteket), felvágottat, sajtot vagy tojást vagy joghurtot, kefirt, nyers zöldséget, és valamilyen innivalót – tejet, tejes italt, gyümölcslevet vagy teát. A reggel elfogyasztott ital soha ne maradjon el! Ha a gyermek étvágytalan is, ragaszkodjunk ahhoz, hogy legalább egy bögre meleg kakaót vagy teát igyon!

Az ebéd mindig meleg étel legyen. A tízórai és az uzsonna valamilyen gyümölcs, tejtermék, péksütemény, szendvics, müzliszelet lehet. A szendvicsbe bátran tegyünk zöldséget, hagyományosan szendvicshez valót vagy bármit, amit a gyermek szívesen fogyaszt, salátát vagy akár reszelt sárgarépát, káposztát.

vacsora is kiemelt fontosságú étkezés. Állhat hideg vagy meleg ételekből egyaránt. Igyekezzünk úgy összeállítani a vacsorát, hogy a gyermek hozzájuthasson az életfontosságú tápanyagokhoz.

Nevelés a konyhában

Gyakran előfordul, hogy egyes ételfélékre a gyerekek azt mondják, hogy nem szeretik. Érdemes ilyenkor az adott élelmiszert más formában elkészíteni, pl., ha a zöldbabot nem akarja megenni, zöldbablevesként, zöldbabfőzelékként, párolt zöldköret alkotójaként vagy rakott zöldbabként adható, mert lehet, hogy valamelyik változatot mégiscsak szívesen elfogyasztja. 

A másik nagy lehetőség, ha bevonjuk a gyereket az ételkészítésbe, tálalásba. A szendvicsekre felrakhatja a feltétet, salátát összetépkedheti… A palacsintatészta, illetve különféle sütemények díszítése, tojás felverése, panírozás, rakott ételek rétegezése…biztosan szívesen vesz részt velünk ezekben a tevékenységekben, mint ahogy a terítésben is… 

A konyhában átélt sikerélmények pozitívan fogják befolyásolni táplálkozásukat, azaz szívesebben elfogyasztják a zöldséges ételeket, tejtermékeket stb. A “meg kell enni a répát, mert egészséges” jelmondat bár igaz, de kevéssé meggyőző. Azonban, ha a friss, gusztusosan csíkokra vágott répa egy tálban vár arra, hogy elropogtassuk, ha valamilyen mártás is kerül mellé, és mi magunk is fogyasztjuk, ez sokkal hatásosabb, mint bármilyen példabeszéd.

Édesszájú gyerekek

A gyerekek érdeklődőek, értelmesek, taníthatóak, így érdemes komoly figyelmet szentelni annak is, hogy megtanulják az egyes élelmiszercsoportok, köztük az édességek helyét és szerepét is a táplálkozásban.

A különféle édességek (csokoládé, nyalóka, sütemények stb.) fogyasztása ne legyen tiltott, de mindennapos sem, és főleg ne legyen az ajándékozás vagy a jutalmazás fő tárgya. Fontos, hogy az édességeket a főétkezések után fogyasszák, és hogy az egyszeri adag csupán 1 szelet torta vagy sütemény, pár kockányi, vagy egy kis szelet csoki, egy zacskó cukorka helyett csak egy pár szem legyen. A mértékletességet gyermekkorban kell megtanulni, és fontos, ebben nem csak a szülő, hanem a szélesebb körben vett család következetessége. 

Kiegyensúlyozott étrend

Minden szülő számára okoz némi fejtörést, hogy gyermeke napi, heti étrendjét hogyan állítsa össze… A gyermek nem kis felnőtt, ezért pár dologra érdemes ügyelni…

Tiltólista nem létezik egy egészséges gyermek étrendjében (életkorát figyelembe véve) minden ételnek, élelmiszernek helye van, természetesen betartandó mennyiségben, minőségi válogatással napi ötszöri étkezés mellett.

Ahhoz, hogy a gyermekek szellemi és testi teljesítőképességük legjavát adhassák, hogy egészséges mértékben fejlődhessenek, s hogy elkerüljék az elhízást, a felesleges túlsúly kialakulását, valamennyi étkezésre szükség van. Nem elég csupán ebédre jóllakni, vagy éppen kiadósan reggelizni! Minden étkezés alkalmával elégséges mennyiséget, rostokban, fehérjékben, vitaminokban, ásványi anyagokban gazdag, szénhidrátot és zsírokat is tartalmazó élelmiszereket, ételeket kell fogyasztaniuk. Természetesen a kellő folyadék mennyiség bevitele mellett, ami elsősorban víz legyen.

Egyévesnél idősebb kisgyermekek esetében minden alapvető élelmiszer – amit a család többi tagja eszik – fokozatosan bevezethető. Amire főzés során ügyelni kell, hogy a gyermek adagját ajánlott külön fűszerezni: kevesebb sót, intenzív fűszert, és csak jó minőségű zsiradékot adj hozzá!

Kerüld a cukorban gazdag ételeket! Heti 1-2 napon belefér egy kevés édesség, de a hét többi napján inkább igyekezz valamilyen házilag készült – például cukormentes gyümölcspépet vagy túrós, zabpelyhes kekszet – adni a kicsinek.

Ha a kisgyermek halat fogyaszt, az garantáltan szálkamentes legyen, illetve fokozott figyelmet igényel, mivel gyakran alakul ki vele szemben túlérzékenység. Kerüld még a bő zsírban való sütést, inkább sütőben süsd, illetve párold az ételeket!

Amit nem kapnak a bölcsisek

A közétkeztetésben ők nem kapnak olajos magvakat a félrenyelés rizikója, illetve hüvelyeseket sem a nehéz emészthetőség miatt. Otthon azonban megfelelően elkészítve – darálva, passzírozva – és természetesen felügyelet mellett a szülőn múlik, hogy ad-e kisgyermekének az említett táplálékokból…

Szénhidrátok

A szénhidrátok a test legfontosabb energiaforrásai, de fontos, hogy elsősorban rostokban gazdag, összetett szénhidrátokszerepeljenek a kisgyermek étrendjében. Ebből álljon a napi energiafelvétel 45-55%-a – a cukrok napi fogyasztása nem haladhatja meg az energia 10 százalékát, 2-3 dkg-ot. 

A szénhidráttartalmú tápanyagok közül elsősorban a finomítatlan termékeket, például a teljes őrleményből készült (korpás) kenyeret, a hántolatlan rizst, a friss zöldségeket és gyümölcsöket részesítsük előnyben, amelyek rostokat, vitaminokat és ásványi anyagokat is tartalmaznak.

Fehérjék

A fehérjék a szervezet alapvető építőkövei: nélkülözhetetlenek a szövetek felépítéséhez, fontos szerepet játszanak a növekedésben, többek között olyan specifikus anyagok alkotórészei, mint a hormonok.

Fehérjékben gazdag élelmiszerek, az állati eredetű hús- és húskészítmények, hal, tojás, tej és tejtermékek, valamint a növényi eredetű hüvelyesek (borsó, bab, lencse stb.) és gabonafélék.

Fehérjéből a napi energiaszükséglet 15%-át kell fedezni. (Az étrendnek fele-fele arányban kell tartalmaznia állati és növényi fehérjét.)  Szakemberek szerint ez 1-6 éves korú gyerekek esetében napi körülbelül 1,2 grammot jelent testsúlykilogrammonként.

Zsírok

Minden más tápanyagnál több energiát szolgáltatnak és segítik a zsírban oldódó vitaminok (A-, D-, E- és K-vitamin) felszívódását is.

Állati termékekben (hús, tej, vaj, tejszín, zsírok) találjuk őket, valamint bizonyos növényi részekben: magvakban (dió, mogyoró), bogyókban (olíva), és fogyasztjuk olajok, margarinok formájában. Ügyelj rá, hogy a növényi eredetű, telítetlen zsírsavakat tartalmazó olajokat, margarinokat részesítsd előnyben, míg az állati eredetű, főként telített zsírsavtartalmú zsiradékok fogyasztását érdemes minimálisra csökkenteni, hiszen azok egy részét a húsokkal és tejtermékekkel egyébként is elfogyasztjuk.

Folytatása következik…

Bölcsibe megyünk

Mivel a gyermekünk ilyenkor kerül először igazán nagy közösségbe, ahol a betegség is gyakori vendég, érdemes felkészülni erre is.

Hogy kerül a sok kórokozó a bölcsibe?

Már a bölcsi bejáratnál halljuk a kis társak köhögését, bizonyára felmerül bennünk, hogy ha a többi szülő figyelne arra, ne hozza betegen közösségbe, a mienknek sem lenne soha semmi baja. Sajnos a szülők többsége azt gondolja, ha nem lázas a kisgyerek, nem is igazán beteg…tehát bátran beadhatja bölcsibe, bele sem gondolva abba, hogy megfertőzheti a gyerekközösség többi, egészséges tagját…

Lássuk mi segít!

Mit tehet a bölcsi?

  • Amennyit csak lehet, a kertbe viszik a gyerekeket, lehetőség szerint, kint is altatják őket. Szabad levegőn kisebb a kórokozók koncentrációja. Hűvösben a nátha tünetei is alább hagynak.
  • Rendszeresen kezet mosnak együtt, szappannal. Ez csökkenti a fertőzés esélyét, és rászoktatja a kicsiket, hogy csak tiszta kézzel üljenek asztalhoz.
  • Saját gondozói rendszer van, vagyis minden gyereknek van „saját” gondozónője, aki foglalkozik vele, figyel rá, így hamar kiderül, ha fizikailag vagy lelkileg nincs jól.
  • A bölcsiben folyamatos napirend van. Ez azt jelenti, hogy az események meghatározott rendben követik egymást, azonban figyelembe veszik a gyerekek egyéni igényeit, tempóját is. Így a kicsi biztonságban érzi magát, vannak „kapaszkodói”, ez pedig testi-lelki stabilitást ad.
  • Folyamatos a kapcsolattartás a szülőkkel -legtöbb helyen rendszeresek a családi délutánok, beszélgetések. A szülők tisztában vannak azzal, hogy bizalommal fordulhatnak a gondozónőkhöz, és egymást is jól ismerve, együtt kereshetnek megoldást a problémákra.
  • A legtöbb bölcsiben rendszeres a gyerekorvosi ellenőrzés, a gondozónő a “gyanús” gyerekeket helyben meg tudja mutatni az orvosnak.
  • Vannak bölcsődék, ahol már saját sószobát alakítanak ki, ahol napi egy-másfél órát is eltöltenek a gyerekek. Ez nagyon jó hatásfokkal előzi meg és gyógyítja a felső légúti betegségeket.

Mit tehet a gyerekorvos?

  • Felméri a gyerek állapotát még a bölcsis időszak előtt, és ennek megfelelően javaslatot tesz az immunrendszer erősítésére. 
  • Javasolhatja a pneumococcusz elleni védőoltást. A középfülgyulladások 60 százalékát ez a baktérium okozza, így az oltás csökkentheti a betegség kockázatát.
  • Javasolhatja a bárányhimlő elleni védőoltást, így ezt a betegséget is megúszhatjuk.
  • Javasolhat különböző immunrendszert erősítő készítményeket, vitamin- és ásványianyag-komplexeket a gyerek állapota és a család életmódja ismeretében.

Mit tehetünk mi?

  • Csak akkor adjuk bölcsibe, ha tényleg szükségünk van erre, és lehetőleg csak kétéves kora után.
  • Olyan intézményt válasszunk, ahol kisebb a létszám. Egy családi napközivel jobban járhatunk, még ha többe is kerül…
  • Figyeljünk arra, hogy otthon is legyen rendszer az életünkben, legfőképp arra, hogy a kicsi kialudja magát, hisz neki is fárasztó hat-nyolc órát sok nyüzsgő gyerek társaságában eltölteni.
  • Tanítsuk meg orrot fújni! Gyakoroljunk otthon: fújja el a gyertyát az orrával! Még vicces is!
  • Használjunk sópipát, járjunk sóbarlangba, vagy legyen a szobájában sólámpa.
  • Használjunk orrcseppként fiziológiás sóoldatot vagy “tengervizes” orrsprayt. Ez nem ártalmas, és lazítja a váladékot.
  • Legyünk minél többet levegőn! Ne rohanjunk haza azonnal a bölcsiből, “szellőztessük ki” a gyereket és saját magunkat a parkban, vagy autózás helyett egyszerűen sétáljunk haza!
  • Minden nap adjunk neki friss gyümölcsöt, zöldséget. Nekünk is szükségünk van rá!
  • Ha még szoptatunk, legalább az első bölcsis hónapokban folytassuk, mert az anyatej védőhatása még nagyobb gyerekek esetében is érvényesül, főleg azokkal a betegségekkel szemben, amelyek a családunkban fordulnak elő!
  • Ha olyan sokat beteg a kicsi, hogy veszélybe kerül a munkahelyünk, hívjuk össze a családot, keressünk megoldást közösen! Talán kivitelezhető, hogy egy évig bébiszitter vigyázzon a kicsire, akire betegen is rábízhatjuk, lehet, hogy a nagyik, nagyapák, tesók vállalják mindennap, vagy csak betegség esetén. Lehet, hogy a férjünk vagy éppen mi is tudunk olyan munkaidő módosítást vagy beosztást kérni, hogy csak félnapos felvigyázót kelljen keresnünk, legyen az fizetett külsős vagy családtag

Szólj és fognak segíteni!

Vége van a nyárnak

Nyakunkon a szeptember, a bölcsőde- és óvodakezdés, amely sok családot próbatétel, kihívás elé állíthat.

Nehézség lehet az elválás, az egyedüllét, az új arcok, az új környezet, új szabályok…

Először az anyukának kell elfogadnia, hogy gyermeke új közösségbe kerül. Ha bölcsődébe kell adnunk a gyereket, esetleg lelkiismeret furdalással kell szembenéznünk, de higgyük el, hosszú távon a gyereknek is aza a jó, ami nekünk, szülőknek biztonságot ad.

Eleinte még a legideálisabb esetben is sok feszültséget kell kezelni, hogy utána a hétköznapok jól működjenek. Ebben sokat segíthet szülő és kisgyerek közös nevezője, a „játéknyelv”, ami sikerrel oldhatja a helyzeti feszültségeket, átsegíthet a konfliktusokon a gyermek természetes közegét, a fantáziavilágot használva.

Legyen szó a reggeli öltözésről, indulásról, a konfliktusok kibeszéltetéséről, sokkal könnyebb dolgunk lesz, ha a gyermeket a saját terepére invitáljuk, ahelyett, hogy megpróbálnánk a racionális kommunikációs sémákat alkalmazni. Így elkerülhetjük, hogy a gyermek számára sokszor érthetetlen felnőtt logika azonnali és menthetetlen ellenállásba kényszerítse.

Konkrét helyzetek és javaslatok:

(Felejtsük el az ésszerűnek tűnő mondatokat, helyette beszéljünk játéknyelven!)

  • Szedd a lábad, siess, elkésünk! → eljátszhatjuk, hogy lufik vagyunk, néha nagyon fúj a szél, ami odébb lódít bennünket, ilyenkor szaladunk pár lépést aztán megint sétálunk. Közben utánozhatjuk a szél hangját, felerősödve, majd lehalkulva, mintegy jelezve, hogy most futás vagy séta következik. A gyerek bele fognak menni a játékba és máris kimozdítottuk őket ellenállásukból, valószínűleg még mosolyt is csaltunk arcára.
  • Olyan nagylány vagy, miért nem mész be szépen a csoportba? Nézd, Lili is milyen ügyesen játszik! → vigyük a kedvenc alvós állatát, és mondhatjuk, hogy: „Nyuszi már annyira kíváncsi, kíváncsi mi lehet abban a dobozban. Segítesz neki? Megnézitek együtt?”
  • Mi volt ma a bölcsiben? → este eljátszhatjuk, hogy gyermekünk egyik kedves otthoni játéka hiányolta és nem tudja mit csinált egész nap nélküle. A játék figura is elmondhatja, hogy mit csinált, akár úgy, hogy megerősítse abban a gyermeket, hogy ő már milyen nagy és ügyes.

Például bábozva, így: Mikor reggel felébredtem, és nem találtalak sehol, azt hittem, csak bújócskázol, kerestelek mindenhol, aztán mikor láttam, hogy hiába, eszembe jutott, hogy hát persze! Te már nagylány vagy, és elmentél apával a bölcsibe! Milyen jó lehetett neked ott a sok gyerek meg játék között! Egyszer majd elviszel engem is? Addig elmeséled, milyen az a bölcsőde? A gyerekek kedvesek? Barátságosak, kedvesek lesznek velem?

  • Miért sírtál? Olyan jó a bölcsi! → ha hallottuk, hogy a gyerkőc sokat sírdogált napközben, és nehezen viseli az elválást, segíthetjük ugyanígy a történtek mesébe foglalásával, és egy pozitív, megnyugtató lezárás hozzámesélésével. A saját mese mindig nagy hatással van a gyermekekre, és segíti a velük történtek újra élésén keresztül a feszültségek oldását, feldolgozását. Például:

“Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy kislány, Anna. Egyik nap, mikor nagyon hiányoztak a szülei a bölcsődében, egész álló nap csak sírdogált és egyszer csak észrevette, hogy valaki figyeli. Egy baba volt az. Ott ült a polcon, és nagy kék szemeivel csak őt nézte (bármilyen játék bevonható, ami tényleg ott van az óvodai csoportban, amiről tudjuk, hogy a gyermek érdeklődését könnyen felkeltheti és másnap fogódzóként szolgálhat). Anna visszanézett a babára, és abbahagyta a hüppögést. Mintha hallotta volna, ahogy a baba megszólítja őt: Szia Anna! Te is egyedül vagy? Én is, már mióta itt ülök a polcon, és senki sem játszik velem. Pedig éhes is vagyok, és egy kicsit fázom is. Főznél nekem valami finomat? Rám adnád a pulcsimat?? Tudod, én egyedül nem tudom felvenni! Másnap Anna már nem sírt, kíváncsian kukucskált be a szobába, és szemével a babát kereste. Ott ült a kisszéken és épp Lili etette. Anna odalépett hozzájuk, és megsimította a baba karját. – Egy kicsit fázik. – mondta Lilinek, aki mosolyogva nézett fel. – Igen, lehet, az előbb tüsszögött is – felelte. Felöltöztessük? Ühüm – mosolygott vissza Anna, és attól fogva tudta, hogy már nem csak a baba lesz a barátja.”

Ezt a játékos módszert használva a gyermek magára ismer és egy más szemszögből tekint a helyzetére, új megoldási módokat kaphat.

 A következetesen használt játéknyelv egy másik folyománya az egymásra hangoltság szülő és gyermek között, ami egy olyan közös fantázia-tenger, ahol könnyedén lubickolhatnak együtt, hisz a gyereknek mindez a szülővel töltött értékes idő, a szülőnek pedig egy vidáman megoldott probléma. Mindkettő felbecsülhetetlen érték!

Érdemes áthangolódni és kipróbálni, milyen, ha elrugaszkodunk kicsit a szigorú tényektől és mesévé varázsoljuk a hétköznapokat. A sikerélmény garantált.

Médiahasználat 0-2 éves kor között, avagy digitális csecsemők, kisgyermekek

A kisbabát megszületése percétől kezdve körül veszik különböző digitális eszközök.

Okostelefonnal készül róla az első fotó, aztán ezen keresztül értesítik a családot, anya ezen beszélget az újszülött feje fölött az újdonsült apukával barátnőivel. 

Később, otthon a szendergő baba mellett a szülők tévét, sorozatot néznek, a nagymama skype-on üdvözli az unokáját, az anya különböző facebook csoportokban keresi a mindennapi problémákra a sorstársak vagy szakemberek megoldásait…adott esetben a nagyobb testvérek mesét néznek, vagy valami alkalmazáson játszanak, és ha akarjuk, különböző alkalmazások figyelik a baba alvását, egészségét.

A kisbaba számára természetessé válik, hogy a különböző digitális eszközök jelen vannak az életében, és ennek megfelelően ő is hajlamos a figyelmét a szülők érdeklődésének tárgya felé fordítani. 

Tévézhet? Tabletet használhat?

Sok családban szokás a háttér televíziózás napközben, de gyakori az is, hogy nappal nem, de este folyamatosan meg a készülék. A babák tehát már akkor “néznek” tévét, amikor ők valójában még nem aktív nézői, de passzív befogadói az onnan érkező ingereknek.

Hogyan hat a babára a tv?

  • Túlterheli az idegrendszert – még ha úgy tűnik is, hogy a babánk nem reagál a tévére, nem „nézi”, hatása viszont van, mert az onnan érkező zajokat, fényeket akkor is érzékeli, amikor nem „nézi”. Ezek általában nagyon intenzív fények és zajok, a folyamatos tévézés, még, ha passzív befogadóként is, túlterheli a csecsemő, a kisgyermek idegrendszerét. Előfordulhat, hogy az esti túlzott fáradtsága, kimerült sírása, és ezzel összefüggésben levő nehéz elalvás hátterében ez áll.
  • Kevesebbet mozognak – ezt kamerás kísérletek is bizonyították, hogy azok a babák, akik a bekapcsolt televízióval egy helyiségben voltak, idővel nézni kezdték a tévét, és emiatt kevesebbet játszottak ugyanannyi idő alatt, valamint nem tudtak elmélyülni a játéktevékenységben, mert a tévé mindig elvonta a figyelmüket, és sokkal kevesebbet mozogtak, ellentétben azokkal a babákkal, akik mellett nem szólt a tévé. 
  • A szemére káros – a televíziózás fárasztja a szemet és az idegrendszert. Bár a mai modern tévék már nem olyan fárasztóak a szem számára, mint a régebbiek, azonban a kicsi még nem tudja összehangolni a két szem mozgását, ezért a huzamos kijelzőnézés, az egy pontra fókuszálás nem tesz jót neki. Ez később rövidlátáshoz vezethet.

Kutatások szerint minél többet megy egy háztartásban a képernyő, arányaiban annál később indul be és annál szegényesebb a kisgyermekek beszédfejlődése. A konkrét ok feltehetően az, hogy a bekapcsolt tévé mellett a szülő kevesebbet beszélget a kisgyermekével, kevesebb kapcsolódást kezdeményez, a 2 év alatti gyermekek pedig bizonyítottan csak valós társas interakciókból képesek a nyelvet megfelelően elsajátítani, képernyőről nem.

Mi a helyzet a többi digitális eszközzel?

Több szervezet, szakember ajánlása szerint 2 év alatt semmilyen képernyő ne kerüljön a gyerek szeme elé. Ez nem életszerű, mert például napjainkban például a távollévő – más országban, kontinensen élő -családtagok az okoseszközök funkcióin keresztül (skype, facetime) kerülhetnek kisgyermekeinkkel kapcsolatba.

Mivel a YouTube és különböző csatornák ontják magukból a gyerektartalmakat, néhány szempont, amire érdemes figyelnünk megválogatásuknál, elsősorban a 1,5-2,5 éves korosztályt figyelembe véve:

  • Ne a szülővel töltött időt helyettesítse
  • Legyünk jelen vagy legalább a közelben és beszélgessünk a látottakról, hallottakról, kapcsoljuk a tartalmakat a valósághoz
  • Ne legyen a várakozásban egyedüli megoldási eszköz (autóban, étteremben, sorban állásnál)
  • Ha bármi ijesztő, félelmetes a gyereknek, kapcsoljuk ki, magyarázzuk el
  • Jó megoldás lehet a közös meseolvasás élményére leginkább emlékeztető applikáció használata (pl. BOOKR mesék)
  • Nézzük jó képi minőségben, felbontásban
  • Kerüljük a reklámokat, hirdetéseket

Kellemes időtöltést!